20 Ağustos 2007 Pazartesi

bes aya dair kisa bir degerlendirme

17 Ağustos 2006

Amerikaya dair gozlemlerimi paylasmaya devam ediyorum, geleli bes ay olmus ve neler yapmisim soyle bir bakalim:
Birinci ay banka hesabi acmisim ve okula otobus-metro eziyetiyle okula gitmisim:
Amerikaya geldigim ilk gunlerde su nasil yapilir bu nasil yapilir sorularimin cevabini cogunlukla bulamadigimdan biraz gerildigimi hatirliyorum. Her normal hayata adapte olma girisimimde yapamazsin edemezsin iddialariyla moralimi bozmanin yaninda biraz da kendi kendime bir seyler yapma zorunlulugunda oldugumu ogrendim. F-1 statusunde banka hesabi acabilecegimi ogrendim, hatta Bank Of America’dan ogrenci hesabi actirdigimda aylik kesintilerin de olmayacagini soylediler.
Okula gitmek icin araba disinda baska bir alternatifin olmadigini zanneden pek coklarina ragmen –biraz uzun surse de- Baltimore gibi buyuk bir sehirde pek cok yere metro, otobus ve hafif rayli system ile gidebilecegini ogrenmis oldum. Bu yolculuk takriben bir ay kadar surdu ta ki hayatimda ilk defa araba kullanana kadar.
Ikinci ay araba alisim:
Buyuklerin tavsiyesine uyarak amerikada yaptigim en mantikli hareket sanirim erken davranip araba almak oldu. Ilk basta sigorta yaptirmakta sorunlar yasasak da virginiada yasayan bir turk acenta sayesinde turk ehliyetimle sigorta yaptirabilecegimi ogrenmis oldum. Ayrica turkiyede 1998 senesinde sirf bir gun lazim olur diye ehliyetimin burda hayatimi kurtaracagini hic tahmin edemezdim. Simdi amerikaya gelmeyi dusunenlere ilk hatirlattigim sey ehliyetleri olup olmadiklari. Arabayi almistik, sirada ehliyet almak vardi. Uc hafta suren mucadelelerim sonucu Maryland ehliyetini almam ve akabinde interstate yola cikip new jersey yollarini tutmak bir oldu.

Ikinci ay cep telefonu almisim,
Credit history denen kredi gecmisim olmadigi icin cep telefonu alamayacagimi iddia eden pek coklarinin aksine, bankadan zamaninda actirmis oldugum banka hesabim ve debit card ( atm karti ) sayesinde cingularin go plan adi verilen paketine uye olarak cep telefonu sahibi de oldum. Hos, 400 dakikayi 50 dolara konusmak basta cazip degil gibi gorunse de bugune kadar 400 dakikayi dolduramadigim da bir gercek.

Araba kullanma tecrubeleri: amerikada araba kullanmak kolay deseler de hic bilmeyen icin ilk baslarda highway de kullanmak hic de kolay bir sey degil. Bu yuzden tavsiyem baslarda sehir icinde hatta mahalle aralarinda biraz pratik yapmak, direksiyonun basina gecene kadar trafik kurallarina az cok ogrenmeye calismak ve mumkunse ilk gunlerde yaniniza ingilizce konusan birini oturtmamak. Cunku beyin turkce olarak trafige kilitlenmisken digger yandan ingilizce sorulan bir soruye cevap vermeye calismak tehlikeli olabiliyor.

Ilk ve son otobus yolculugum,
Bir eyaletten baska bir eyalete gitme zorluklarini otobus ve tren gibi alternatiflerle cozme girisimlerinin asla ve asla arabanin yerini tutamayacagini, amerikan toplumunun farkinda olmadan ne kadar otobomobile bagimli olduklarini ogrendim. Son zamanlarda benzin fiyatlarinin artmasi ile ( inanmasi zor ama bu ulkede bir zamanlar 3.5 litre benzinin fiyati 90 centmis) insanlarin arabasiz ne yapacaklarini kara kara dusunmeye basladiklari gunlere de tanik olduk.
Onceki yazilarimda bahsettigim icin burada yalnizca sakin ola zorda kalmadikca otobuse binmeyin diyerek kisa kesiyorum. Bu yolculugn ardindan ehliyet alma prosesini hizlandirdigim ve nihayetinde Maryland-delaware-new jersey eyaletler arasi yolculugumu bir arkadasin nezaretinde yaptigim gunlerde simdi gerilerde kaldi.

Ucuncu ay ilk new york seyahatim:
Amerikaya gelip de new york u gormeden olmazdi. Nasil olsa araba kullanmayi da ogrenmistik, kim tutardi bizi. Atladik uc kisi, direksiyonda ben dustuk new york yollarina. New yorka girisimizle kendimizi manhattan sokaklarinda taksilerin icinde dans eder vaziyette bulmamiz bir olmustu. Neyse ki, kazasiz belasiz geri donmeye basarmis, tarihe altin harflerle ikinci ayinda new york sokaklarinda araba kullandi diye ismimi yazdirmistim.

Ozetle,
Geleli tam bes ay oldu, amerikaya dair soylediklerim hala hafizamda. Bugune degin, sistemi ve hayat duzenini cozmeye calistim bundan sonar hayatin biraz daha duzenli oldugunu ve artik bu ulkede ayakta kalmayi becerip hali hazirda devam eden calismalarima odaklanma zamaninin geldigini hissediyorum. Bu da amerikaya asil gelis nedenimin nihayet gunluk hayatimda ilk siraya yerlesmeye basladigini ve beni giderek daha da heyecanlandirdiginin bir gostergesi olsa gerek.