21 Ağustos 2007 Salı

amerika notları 3

amerika`dayim...

Evet, gittim gidiyorum derken nihayet amerikadayim. 13 saat suren yorucu bir yolculugun ardindan hala devam eden bas agrilarimla sincaplarin agaclar arasinda kus seslerinin insane huzur verdigi, sirin bir akinti kenaridan can sesleri esliginde yaziyorum bu yazimi. Henuz geleli 3 gun olmasina ragmen simdiden en az romanya izlenimlerini aratmayacak kadar malzeme var elimde. O halde sirasiyla baslayayim anlatmaya…
Ucagimiz turkiyeden saat 11.45`te kalkacagi icin saat 10 gibi havaalanina vardik. Omrumde ilk defa ucaga binecek olmanin heyecani ile nihayet ucaktaki yerimizi almistik. Otobusten kalma aliskanlik geregi pencere kenari istemistim am nerden bileyim gokyuzunden bilmem kac fit yukseklikte hava sicakliginin -55 derece olacagini. Dogal olarak biraz usuttum. Yolculuk boyunca delta hava yollarinin yakin ilgisine mazhar olduk. Her ne kadar ilk 2 filmi turkce son iki filmi italyanca yayinlayarak bizleri hayal kirikligina ugratsalar da gerek hostesleriyle gerekse sorunsuz gecen yolculugumuzla takdirlerimizi kazandilar.
Ucaktan indikten sonra ilk olarak guvenlik gorevlileriyle bir gorusme yapiyorsunuz. Size nicin geldiginizi, hangi amacla ingilizce ogrenmek istediginizi nerede kalacaginiz soruyorlar. Parmak izlerinizi alarak Konsoloslukta verdiklerinizle karsilastiriyorlar ve fotografinizi cekiyorlar. Ucaklar ilk olarak new york`a indigi icin ben de buradan baska bir ucaga daha binerek Washington, d.c.`ye vardim. Vardigimda saat aksam 19.00 du ancak tr saati ile gece saat 02.00 oldugu icin uykusuzluktan neredeyse devrilmek uzereydim. O gun ancak saat 24.00 gibi yataga girebildim ve ertesi gun ogleye kadar uyudum. Hala uyku duzenimi saglamis sayilamam sanirim bir kac gun daha boyle devam edecek.

Gelelim amerika hakkinda ilk izlenimlerime. Ilk olarak ucaktan gordugum New York bana hayatimda gordugum en buyuk ve en duzenli sehir olarak geldi. Sokaklarinda gezme firsati bulamadim icin henuz bir sey soyleyemeyecegim. Ardindan havanin kararmaya basladigi saatlerde goz alici aydinlatmalariyla gokyuzunden Washington`i seyretmek oldukca keyifliydi. Ve nihayetinde Washington Ronald Reagen hava alaninda yolculugum sona erdi ve amerikan topraklarina ayak bastim. Ilk olarak havaalaninin hemen yani basinda yer alan metro istasyonuna binerek ilk ugrak yerimize dogru yol aldik. Ardindan arabayla Baltimore sehrine vardik. Tahmin edilecegi uzere yollar burada her sey demek. Dunyanin baska hic bir yerinde karsilasamayacaginiz turden bir trafik sistemine sahip amerika. genis oldugu kadar bir o kadar da rahat yolculuk yapilabilecek turden. Herkesin mutlaka bir adet arabasi oldugu icin kimi yerlere ne otobus ne de metro ile ulasim yok.
Su an Baltimore sehrine dair cok fazla bilgiye sahip degilim ancak bulundugum konum itibariyle sessiz sakin etrafi parklarla verili universite kampuslerinin yer aldigi insanlarin gun boyu yol kenarinda kostugu bir yerdeyim. Yerel halkla da henuz herhangi bir diyalogum olmadi.

Amerikada ilk merak ettigim seylerden biri elbette televizyon yayinlariydi. Baltimore sehrinin kendine ait tv kanallari var, bu kanallar yerel haberler yayinladiklari gibi ayni zamanda ulusal kanallarin programlarini da zaman zaman yayinliyorlar. Gunduz kusaginda hemen her kanalda judge dedikleri hakim ve juri uyelerinden yer alan mahkeme goruntulerinin yer aldigi programlar var. davaci ve davalinin yargic tarafindan yargilandigi ve bir karara varildigi bu program eger gercekse ( ki gercek oldugu iddia ediliyor ) amerikalilarin ne kadar basit ve luzumsuz konularda ihtilafa dustuklerini gosteriyor.
Tv yayinlarinin benim acimdan en guzel tarafi tum kanallarin ve programlarin ingilizce alt yazi ile veriliyor olmasi. Bu da dil ogrenmeye gelenler icin buyuk kolaylik sagliyor.

Bulundugumuz yere yakin turk bakkali var. buradan turkiyede aldiginiz konserve, salgam suyu,salca vb. Urunleri almaniz mumkun. Hatta evde turk yemekleri bile yapabilirsiniz boylelikle.
Amerikada uzerinde usps yazan posta arabalari var. bu arabalarin direksiyonlari sagda. Sebebi de postayi birakirken evin sag tarafta olmasi.
Amerikada butun olcu birimleri farkli. Gunlerdir televizyonda hava sicakliginin 70 fahrenheit oldugunu soyluyor bunun 20 derece oldugunu bugun ogrenebildim. Ayrica yol, agirlik birimleri de farkli. Alismak zaman alacak.
Simdilik bunlar, daha cok gezip gordukce sizlerle paylsmaya devam ederim.