4 Şubat 2007 Pazar

Crash


Gece yarısından hemen sonra...
Hazırlıksız bir anımda yakaladı bu film beni. tam da sorular sormaktan sıyrılmış, biraz da kendim olayım dediğim bir anda sarsıldım. ama yine de izlemekten keyif aldım 122 dakika boyunca.
serüvenimiz bir trafik kazasıyla başlıyor, adı üzerinde zaten. E bir hikmeti olsa gerek diyorsunuz bu çarpışmaların, yeri geliyor hiç beklenmedik yüzleşmelere şahitlik ediyorsunuz.


Film sağlam örgüsü ve güçlü oyunculuğuyla göz dolduruyor. Son dönem Holywood sinemaları arasında parmakla gösterilebilecek türden bir yapım. Yalnızca oyunculuk ve hikayeleriyle değil, pek çoklarının cesaret edemediği, söylemeye dilinin varmadığı ama aslında herkesin hemfikir olduğu gerçeklikleri de sakınmadan söylüyor. Filmin konusuna dair en açıklayıcı veri herhalde ırkçılığın tüm amerikan halkı üzerindeki etkisi olurdu. Film, ters düz ederek tüm bilinenleri buz dağının görünmeyen kısmını kurcalamaya çalışıyor. Tüm hayatlar bir yerde kesişiyor, tıpkı bizlerin gerçek hayatlarımızda oynadığımız ufacık roller gibi. Her küçük ayrıntı da, yukarıdan bakan bir gözün ancak tamamlayabileceği büyük bir puzzle ın parçacıkları.
Sandra Bullock, Mat Dillon gibi klas oyunculardan söz bile etmiyorum, ben daha ziyade söyleyenlere değil, söylenenlere takılmış da belki de bu geceyi uykusuz kılan da bu benim için.

Filmde öne çıkan bir kaç söz replik hatırıma gelecek olursa, ırkçı polisin zenci hastane görevlisine babasının nasıl onlarca zenciye iş imkanı sağlamasına karşın, azınlıklara tanınan haklar yüzünden işinden olmasını anlattığı bölüm dikkate alınabilir. Dışa vurumların aslında birikmişliklerin sonucu olduğuna dair bir benzetme olarak düşledim bunu ben. Filmin, en yurak parçalayan kısmı da küçük kızın vurulma sahnesi ve akıllardan çıkmayacak kamboçyalı esirlerin tıpkı bundan seneler önce bu topraklara zorla getirilen afrikalı insanların çektiği acıları hatırlatan california sokaklarına dağılma anı sayılabilir.
Sert üslubu, bol küfürlü konuşmaları ve amerikan toplum sistemine eleştirel bakışıyla izlenesi, üzerinde konuşulası ve içinde yaşarken bir başka gözle baktığımız bu toplumu daha iyi anlayabilme çabalarımıza katkısı ile olan bir film, kaçırmayın...